الف بای بندگی...

هدف تبین مبانی دینی وکمک به رشدمعنوی وفرهنگی

الف بای بندگی...

هدف تبین مبانی دینی وکمک به رشدمعنوی وفرهنگی

بسم الله الرحمن الرحیم
با توجه به پیشرفت علم وتکنولوژی ولزوم تولید مطالب علمی وفرهنگی وتوجه خاص رهبری معظم(حفظه الله) برآن شدیم در راستای تبلیغ دینی وآشنایی با معارف حقیقی عبودیت سعی خودرا مبذول نماییم تا به یاری حضرت حق دراین جبهه فرهنگی خادمی باشیم برای انقلاب ونظام اسلامی ان شاء الله .

پیوندها
۲۸
فروردين ۹۶



رُوِیَ عَنِ الصَّادق علیه السّلام قال

فِی قَوْلِ اللَّهِ (إِنَّ السَّمْعَ وَ الْبَصَرَ وَ الْفُؤادَ کُلُّ أُولئِکَ کانَ عَنْهُ مَسْؤُلًا)1

 قَالَ: یُسْأَلُ السَّمْعُ عَمَّا یَسْمَعُ وَ الْبَصَرُ عَمَّا یَطْرِفُ وَ الْفُؤَادُ عَمَّا عَقَدَ عَلَیْهِ.2




خداوند در قرآن می‏‌فرماید: «همانا گوش و چشم و قلب، از همه آنها سؤال خواهد شد». حضرت امام صادق(علیه‏السّلام) ذیل این آیه شریفه فرمودند: سؤال می‏‌شود گوش چه چیزهایی را شنیده است و چشم چه چیزهایی را دیده است و قلب (دل) به چه چیزهایی گره خورده است؟ (دل‏بستگی به چه چیزهایی پیدا شده است؟)




شرح و توضیح

خداوند در قرآن می‏‌فرماید سمع و بصر و فؤاد در قیامت مورد پرسش قرار می‏‌گیرند؛ یعنی از شنوایی و بینایی و قلب سؤال خواهد شد. حضرت امام صادق(علیه‏السلام) در بیان مقصود آیه فرمودند: «یُسْأَلُ السَّمْعُ عَمَّا یَسْمَعُ»؛ از نظر شنوایی از او سؤال می‏‌کنند که تو به چه چیزی گوش فرا دادی؟ آیا این نیرو را در شنیدن صوتی که حرام است مصرف کردی؟ توجه داشته باشید که صوت حرام فقط موسیقی حرام نیست بلکه انواعی دارد؛ مثلاً شنیدن غیبت حرام است، شنیدن تهمت حرام است و... لذا از هر صوت و آهنگی که حرام بود ‌سؤال می­‌کنند. این‏ها مال سمع (شنوایی) است.


«وَ الْبَصَرُ عَمَّا یَطْرِفُ»؛ سؤال می‏‌کنند که نیروی بینایی‏ات را کجا مصرف کردی؟ آیا در نگاه ‌ حرام خرج کردی؟ آیا در این راه مصرف کردی؟! «وَ الْفُؤَادُ عَمَّا عَقَدَ عَلَیْه»؛ از دلت هم سؤال می‏‌کنند! بگو ببینم با چه کسی گره خوردی؟ به چه اشخاصی دل بستی؟ به چه چیزهایی دل بستی؟  آیا به مال و جاه و مقام دل بستی؟ به خدا دل بستی یا به این‏ها دل بستی؟ بدان که از همه اینها از تو سؤال می‏‌کنند؛ از شنوایی‏ات، از بینایی‏ات و از امور درونی‏ات. همه اینها را سؤال می‏‌کنند.

یک نکته در اینجا هست و آن اینکه معلوم می‌‏شود در بین قوا و اعضای انسان، این نیروها است که سرآمد سؤالات روز قیامت است. در آیه حرفی از پا و دست و شکم و.... نیست! ما اعضا و قوای زیادی داریم، امّا از میان همه آن‏ها، در این آیه سه نیرو مطرح شده است: شنوایی، بینایی و دل. لذا معلوم می‏‌شود سرآمد مسائلی که در قیامت نسبت به اعضاء و قوای انسان از او پرسش می‌‏کنند،  همین سه تا است. به چه صوت و آهنگی گوش کردی؟ در چه راهی گوش را مصرف کردی؟ از چشمت چه‏‌ گونه استفاده کردی؟ نگاه‏‌هایی که کردی، به حرام باز کردی یا به حلال؟

بعد هم می‏‌آیند سراغ دلت! «گوش» و «چشم» بیرونی بود، امّا «دل» نیروی درونی است. از درون هم سؤال می‌‏کنند که دل به چه کسی بستی؟ این دلت به چه کسی گره خورد؟ به چه چیزی گره خورد؟ این را از تو سؤال می‏‌کنند. در آیه دیگر می‏‌فرماید:


«إِلاَّ مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلیمٍ»3

روز قیامت، تنها کسی در امان است که قلب سلیم آورده باشد. قلبِ سلامت آن قلبی است که به غیر خدا دل نبندد.

.....................................................................
1.سوره إسراء، آیه ۳۶
2.بحارالانوار، جلد ۷ صفحه ۲۶۷
3.سوره شعراء، آیه ۸۹

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۱/۲۸
سید میرصادقی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی