الف بای بندگی...

هدف تبین مبانی دینی وکمک به رشدمعنوی وفرهنگی

الف بای بندگی...

هدف تبین مبانی دینی وکمک به رشدمعنوی وفرهنگی

بسم الله الرحمن الرحیم
با توجه به پیشرفت علم وتکنولوژی ولزوم تولید مطالب علمی وفرهنگی وتوجه خاص رهبری معظم(حفظه الله) برآن شدیم در راستای تبلیغ دینی وآشنایی با معارف حقیقی عبودیت سعی خودرا مبذول نماییم تا به یاری حضرت حق دراین جبهه فرهنگی خادمی باشیم برای انقلاب ونظام اسلامی ان شاء الله .

پیوندها
۲۶
بهمن ۹۵



حضرت فاطمه (علیها السّلام):

حُبِّبَ اِلَیَّ مِن دُنیاکم ثَلاثُ: تِلاوَةُ کِتابِ اللهِ، وَ النَّظَرُ فی وَجهِ رَسُولِ اللهِ، وَالإنفاقُ فی سَبیلِ الله.(1)
از دنیای شما سه چیز در نظر من دوست داشتنی است: خواندن کتاب خدا، قرآن، نگاه به سیمای رسول خدا صلّی الله علیه و آله و سلّم، انفاق در راه خدا.

در دیدگاه دین وشریعت دل بستگی به دنیا و خوش گذرانی وهوس رانی دنیا و رفتن به سمت وسوی تمایلات نفسانی بسیار امرباطل وغلطی بیان شده است،درنتیجه نباید دل به آن بست و دنیا را دوست داشت.

دنیا محل گذر وجایی برای گرفتن توشه وذخیره است تا انسان درآخرت بهره های بدست آورده را مشاهده ودر نهایت به رضوان الهی که اصلی ترین پاداش بهشتیان است را درک کنند.

اما درهمین دنیای به ظاهر بی ارزش و کم قیمت از نگاه دین هر چیز که دارای جنبه ایی الهی وخدایی هست را باید دوست داشت ودل به آن بست و محبوبِ محبوب را باید دوست داشت.

این سه چیز که در نظر دختر پیامبر محبوب و دوست داشتنی است، جلوه هایی است که انسان را آخرتی و بهشتی می کند.


*تلاوت کتاب خدا که خداوند آن را روشن کننده دل ،جان و دیده معرفی کرده است.*

«یَا أَیُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْکُم مَّوْعِظَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَشِفَاءٌ لِّمَا فِی الصُّدُورِ وَهُدًى وَرَحْمَةٌ لِّلْمُؤْمِنِینَ»2
نتیجه انس با قران و خواندن آیات آن رشته های محبت به دنیا را قطع می کند و انسان ها را آخرتی می سازد.

*نگاه به چهره ی نورانی و الهی حضرت رسول (صلّی الله علیه و آله و سلّم)*

باید قبول کرد که دیدن چهره مردان خدا انسان را خدایی می‌کندوکمک می کند تا وابستگی‌های مادی کم شود و عشق به آخرت را در دل پدید آید.
دیدن پیامبر خدا که برای ما ممکن نیست باید امام که جانشین اوست را نگاه کنیم،اما حیف که از این نعمت بزرگ هم محرومیم،پس باید چکار کنیم؟؟؟


 الإمامُ الصّادقُ علیه‏السلام:
لَمّا سُئلَ عَن قَولِ النَّبِیِّ صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم : «النَّظَرُ فی وُجوهِ العُلَماءِ عِبادَةٌ»هُوَ العالِمُ الّذی إذا نَظَرتَ إلَیهِ ذَکَّرَکَ الآخِرَةَ ، ومَن کانَ خِلافَ ذلکَ فَالنَّظَرُ إلَیهِ فِتنَةٌ .3
امام در پاسخ به پرسش از این سخن پیامبر صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم که فرموده بودند : «نگاه کردن به چهره علما عبادت است» منظور عالمى است که چون به او بنگرى ، تو را به یاد آخرت اندازد و کسى که بر خلاف این باشد نگاه کردن به او فتنه (و گمراهى) است.

*انفاق در راه خدا *
این مورد نیز نشان وارستگی انسان از وابستگی به مادیات است و با انفاق خالصانه و بی ریا می توان بهشت را خرید و به رضای خدا رسید.
ودر اهمیت این موضوع همین بس که قران فرموده است:

«لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّى تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ وَما تُنْفِقُوا مِنْ شَىْ‏ءٍ فَإِنَّ اللّه‏َ بِهِ عَلِیمٌ»4
هرگز نایل نمى‏شوید به برّ و احسان و تفضّل الهى تا اینکه انفاق و بذل کنید.

اگر این سه چیز از این دنیای دون در نظر حضرت فاطمه (علیها السّلام ) دوست داشتنی است، برای پیروان او نیز می تواند سرمشق و الگو باشد.
.......................................................
1. وقائع الایّام، حدیث 295
2)57 یونس
3)تنبیه الخواطر جلد1 ص 84
4)92 آل عمران
حکمت های فاطمی ،جواد محدثی،

نظرات  (۲)

سلام سید خیلی زیبا بود. ممنون از زحمتی که کشیدید
پاسخ:
سلام ممنون از حسن نظر شما
۲۷ بهمن ۹۵ ، ۱۳:۴۷ زهرا مرادی
عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی