۰۲
اسفند ۹۵

شخصی به خدمت امام رضا(ع) نامه نوشت که من از پنج سال پیش از بچه دار شدن خودداری میکنم زیرا همسرم داشتن بچه را ناخوش میدارد و میگوید:
به دلیل اینکه امکانات خوبی ندارم تربیت آنان برای من دشوار است .پس صلاح کار چیست و شما چه نظری دارید؟
امام (ع)در جواب به او نوشت : بچه دار شوید و بدانید خداوند آنها را روزی می دهد. (۱)
برخی روایات نیز زنان را به فرزند آوری تشویق می کنند چنان که رسول خدا (صلی الله علیه واله) فرمود:
اجری که برای زنان از زمان بارداری تا هنگام از شیر گرفتن کودک در نظر گرفته شده ٬همانند مجاهد در راه خداست و اگر زن در هر یک از این مراحل بمیرد٬ مقامی همانند مقام و مرتبه شهید دارد.(۲)
فارق از سختی های تربیتی و عدم امکانات کافی ومعضلات دیگر ترویج فرهنگ تک فرزندی چنان بر همه تاثیر کرده که حتی خانواده های متدین دارای تمکن بالای مادی هم به یک یا دو فرزند اکتفا میکنند.
که البته موجبات بسیاری معضلات در آینده خواهد شد مثلا:
1.تاثیر بد در آینده و جنبه های اجتماعی و روانی افراد وکودکان تنها.
2.پیر شدن نسل جامعه واز بین رفتن نیروی جوان وپویا.
3.کم شدن جمعیت شیعه وضعف بخاطر در اقلیت قرار گرفتن.
.................................................................به دلیل اینکه امکانات خوبی ندارم تربیت آنان برای من دشوار است .پس صلاح کار چیست و شما چه نظری دارید؟
امام (ع)در جواب به او نوشت : بچه دار شوید و بدانید خداوند آنها را روزی می دهد. (۱)
برخی روایات نیز زنان را به فرزند آوری تشویق می کنند چنان که رسول خدا (صلی الله علیه واله) فرمود:
اجری که برای زنان از زمان بارداری تا هنگام از شیر گرفتن کودک در نظر گرفته شده ٬همانند مجاهد در راه خداست و اگر زن در هر یک از این مراحل بمیرد٬ مقامی همانند مقام و مرتبه شهید دارد.(۲)
فارق از سختی های تربیتی و عدم امکانات کافی ومعضلات دیگر ترویج فرهنگ تک فرزندی چنان بر همه تاثیر کرده که حتی خانواده های متدین دارای تمکن بالای مادی هم به یک یا دو فرزند اکتفا میکنند.
که البته موجبات بسیاری معضلات در آینده خواهد شد مثلا:
1.تاثیر بد در آینده و جنبه های اجتماعی و روانی افراد وکودکان تنها.
2.پیر شدن نسل جامعه واز بین رفتن نیروی جوان وپویا.
3.کم شدن جمعیت شیعه وضعف بخاطر در اقلیت قرار گرفتن.
البته باید بدانیم که نعمت خدا اگر کفران شد خداوند حساب میکشد.
1.کلینی٬اصول کافی٬ ج۶٬ص۳
2.شیخ صدوق٬من لا یحضره الفقیه٬ج۳٬ص۵۶۱
۹۵/۱۲/۰۲