۰۱
اسفند ۹۵

سُئلَ بعضُ العُلَماءِ مِن آلِ محمّدٍ صلى الله علیه و آله فقیلَ لَهُ : جُعِلتُ فِداکَ ، ما مَعنى الصَّلاةِ فی
الحَقیقَةِ ؟ قالَ : صِلَةُ اللّه ِ للعَبدِ بالرَّحمَةِ، و طَلَبُ الوِصالِ إلى اللّه ِ مِنَ العَبدِ إذا کانَ یَدخُلُ بِالنِّـیَّةِ و
یُکَبِّرُ بِالتَّعظیمِ و الإجلالِ، و یَقرَأُ بِالتَّرتِیلِ، و یَرکَعُ بالخُشوعِ، و یَرفَعُ بالتَّواضُعِ، و یَسجُدُ بِالذُّلِّ و
الخُضوعِ، و یَتَشَهَّدُ بِالإخلاصِ مَعَ الأمَلِ، و یُسَلِّمُ بالرَّحمَةِ و الرَّغبَةِ، و یَنصَرِفُ بِالخَوفِ و الرَّجاءِ،
فإذا فَعَلَ ذلکَ أدّاها بِالحَقیقَةِ.
ثُمّ قیلَ : ما أدَبُ الصَّلاةِ ؟ قالَ : حُضورُ القَلبِ، و إفراغُ الجَوارِحِ، و ذُلُّ المُقامِ بَینَ یَدَیِ اللّه ِ تبارکَ
و تعالى، و یَجعَلُ الجَنَّةَ عن یَمِینِهِ، و النارَ یَراها عن یَسارِهِ، و الصِّراطَ بینَ یَدَیهِ، و اللّه َ أمامَهُ .
شخصی به خدمت امام رضا (علیهالسلام) عرضه داشت ، فدایت شوم،حقیقت وباطن نماز چیست؟
حضرت فرمودند: حقیقت نماز،رسیدن رحمت خدا به بنده و طلب وصال خدا از سوى بنده است، بنده هرگاه با نیّت وارد نماز شود و با تعظیم و اجلال تکبیر گوید و شمرده قرائت کند و با خشوع به رکوع رود و با تواضع سر از رکوع بردارد و با خوارى و خضوع سجده کند و با اخلاص و امید، تشهّد گوید و با رحمت و رغبت سلام دهد و با بیم و امید نمازش را تمام کند حقیقتِ نماز را به جا آورده است.
عرض شد : آداب(منظورآداب باطنی نمازاست) نماز چیست؟ فرمود : حضور قلب و فارغ کردن اعضاى بدن [از هر حرکتى، جز حرکات نماز] و به خوارى ایستادن در برابر خداوند تبارک و تعالى و بهشت را در سمت راست خود قرار دادن و دوزخ را در سمت چپ خود دیدن و صراط را جلو خود و خداوند را در برابر خویش دانستن است .
این چنین نمازی است که اگر بنده بجای آورد معراج او میشود...
...................................................................حضرت فرمودند: حقیقت نماز،رسیدن رحمت خدا به بنده و طلب وصال خدا از سوى بنده است، بنده هرگاه با نیّت وارد نماز شود و با تعظیم و اجلال تکبیر گوید و شمرده قرائت کند و با خشوع به رکوع رود و با تواضع سر از رکوع بردارد و با خوارى و خضوع سجده کند و با اخلاص و امید، تشهّد گوید و با رحمت و رغبت سلام دهد و با بیم و امید نمازش را تمام کند حقیقتِ نماز را به جا آورده است.
عرض شد : آداب(منظورآداب باطنی نمازاست) نماز چیست؟ فرمود : حضور قلب و فارغ کردن اعضاى بدن [از هر حرکتى، جز حرکات نماز] و به خوارى ایستادن در برابر خداوند تبارک و تعالى و بهشت را در سمت راست خود قرار دادن و دوزخ را در سمت چپ خود دیدن و صراط را جلو خود و خداوند را در برابر خویش دانستن است .
این چنین نمازی است که اگر بنده بجای آورد معراج او میشود...
راستی چقدر نماز ما شبیه این نماز امام است؟؟؟؟
بدیع الحکمة حکمت ۳۱
۹۵/۱۲/۰۱